1300°
STENTØJSLER
ARBEJDSGLÆDE
VÆRKSTED

“Man skal kunne se, at det kommer af jord og ild – ellers kan det være lige meget”

Lilly Larsen

Stentøjet opfylder det jeg vil med keramikken

Med sin styrke, særlige stoflighed og farvetone opfylder stentøjet det jeg vil med keramikken.
Håndværket, med udgangspunkt i pottemageriet, er grundlæggende for mit arbejde med leret. Jeg vedkender mig gerne den tradition det indgår i og er optaget af forenkling, form og funktion med respekt for stentøjets egenskaber.
For det ønskede farvespil i ler og glasurer brændes der reducerende med gas ved 1300°, hvor flammerne giver hver ting sit eget liv. Sammen med forskellige dekorations-teknikker og de tre glasurer jeg bruger, giver det utallige muligheder.
Keramikken er et stort og spændende område med en lang historie og uendelig mange fremstillingsmåder og udtryk. Inden for mit specielle felt finder jeg stadig udfordring og arbejdsglæde.

 

Afdækningsmetoden

Afdækningsmetoden er kommet til efter tiden på kunstakademiet i Warszawa.
Når genstanden er afdrejet til den endelige form, brændes den første gang, den forglødes ved 1000°, hvorefter den er lettere at håndtere men stadig porøs nok til at opsuge glasur og farve. Så optegnes mønstret og også her er Sigrid Hovmand meget omhyggelig med at mønster følger form. Derefter afdækkes med klistermærker og formlatex, som kan fjernes undervejs, og nu pålægges farveoxyder og okker med sprøjtepistol. Når det ønskede resultat er opnået, brændes genstanden, som alt det andet, i gasovnen ved 1300° med iltreduktion d.v.s. med underskud af ilt. Alt efter hvor mange afdækninger og hvor mange farvetoner der er blevet anvendt, kan dekorationen gå fra det meget enkle til det yderst komplicerede.

 

Indlagt ler - intarsia

Intarsia, betyder indlægning af et andet materiale eller en anden farve, som udgør motivet.
Sigrid Hovmand lægger farvet ler ned i riller, som er skåret i den læderhårde skærv. Tidspunktet for udførelsen er meget vigtig, for leret skal have den rette fugtighed, så der ikke opstår svind ved farveovergangene under den efterfølgende brænding. Resultatet er et præcist, stramt udtryk, som har rødder langt tilbage i keramikkens historie. Potterne er tidløse, her er ikke tale om et overfladisk modefænomen.

Min arbejdsgang

LERET FORBEREDES
Stentøjsleret, fra Tyskland, får jeg klar til brug, men det skal dog både ”slås” og æltes pr. håndkraft inden der drejes.
I nogle tilfælde laver jeg selv forskellige ler-blandinger.

POTTERNE DREJES
Alt hvad jeg producerer bliver drejet i hånden på drejeskiven. Grundlæggende på samme måde, dog justeret efter hvilke emner der fremstilles.
Udover hænderne bruges forskelligt værktøj og udstyr.
Det man arbejder med skal passes og gives opmærksomhed undervejs.

FÆRDIGGØRES
Når emnerne har den rette konsistens – er læderhårde (faste men stadig fugtige) bliver der drejet af. De sættes på drejeskiven med bunden opad og der ”høvles” med slynger. På dette stadium bliver der også påsat hanke evt. skåret dekoration.
Det er her teknikken med indlagt ler sker.

TØRRING
Potterne skal nu være helt tørre inden første brænding.

FORGLØDNING
El-ovnen stakkes og brændes. Emnerne må gerne røre hinanden, dog uden at stå i spænd.
Der brændes til 1000°. - langsomt fra start til ca. 600°.

OVNEN TØMMES
Emnerne er nu stærke nok til viderebehandling, men stadig porøse så de kan suge glasuren.

POTTERNE GLASERES OG SPRAYES
Emnerne dyppes i eller overhældes med glasur og i nogle tilfælde sprøjtes glasuren på. Nogle af modellerne sprayes med okker opløst i vand (ikke glasur).
Glasurene består af forskellige råvarer, f.eks. feldspat, kaolin, kvarts, kridt og farveoxyder i pulverform, der blandes med vand. Danner under brændingen det tynde ”glaslag” på potterne.
Det er her teknikken med afdækning/spray af farveoxyder foregår og måske dekoreres med pensel.

GLASURBRÆNDING
Gasovnen stakkes og brændes. Alt efter hvilke potter er klar, bygges lagene op i ovnen som et 3D puslespil. Her må emnerne ikke røre hinanden.
Denne brænding med flammer foregår med iltunderskud undervejs til 1300º og giver det ønskede farvespil i ler og glasurer.
Her kan man brænde hurtigt fra start og brændingen tager ca. 14-16 timer med afkøling ca. et døgn

OVNÅBNING
Potterne er nu færdigbrændte og sintret (vandtætte også uden glasur) med et svind på 13% fra det våde ler. Ingen brænding er helt ens og der er stadig overraskelser.
Der kastes et kritisk blik på det færdige arbejde og noget frasorteres. Den analyse bruges til næste brænding og er også inspiration til det fremtidige arbejde.

Download tekst i PDF